Тема
проекту :
«Мої права та обов’язки»
Дидактична
характеристика проекту:
• тип проекту: ознайомлювально-інформашйний;
•
об'єкт пізнання: «Конвенція про права дитини», вивчення ситуації в
країні;
• провідна проблема: ознайомлення з правами та обов’язками дитини;
• спосіб розв'язання проблеми: вивчення та аналіз змісту прав дитини;
• освітній продукт: виставка малюнків.
План виконання
проекту
1. Обговорення проблеми.
2. Визначення складу учасників проекту (учні, батьки, учитель, вихователь).
3. Формування завдання, які розв'язуватимуться.
4. Визначення форми представлення результату (виставка малюнків).
5. Визначення джерел потрібної інформації (за допомогою вихователя,
вчителя,
батьків, інтернету).
6. Розподіл обов'язків між учасниками проекту.
7. Ознайомлення зі змістом Конвенції про права дитини.
8. Вибір фактів (статей Конституції, які необхідно проілюструвати).
Результат реалізації
проекту:
Інформаційна година
Ніхто не має права ображати людину.
Декларація прав дитини.
Мета:
Ø формувати в учнів
уявлення про Декларацію прав дитини;
Ø з'ясувати обов'язки та
права дітей;
Ø виробляти та
коригувати навички правомірної
поведінки, негативне ставлення до правопорушень,
Ø уміння протистояти
негативним впливам;
Ø
формувати повагу до держави, до її органів.
— Сьогодні у нас незвичайна
тема «Ніхто не має права ображати людину.
Декларація прав дитини».
А чи знаєте ви, хто є найголовнішою людиною на планеті Земля?
— Щойно ви посміхнулись найголовнішій людині
на Землі!
Людина —
найцінніший скарб. Кожен із вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше на Землі
немає і не буде.
— Права дитини — це певні можливості,
що надаються вам, дітям (до 18 років), для того, щоб жити і дорослішати,
Інакше кажучи те що ви можете робити і в
чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити.
Життєвий досвід не тільки
свідчить, але й учить, що не буде дітей — не існуватиме й держави. Діти — дзеркало
будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про
них. І проявом цього була 44 сесія Генеральної
асамблеї ООН, У 1959 році було прийнято Декларацію прав дитини. А в 1989 році
всі прогресивні країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію прав
дитини.
Що означають слова «конвенція» та
«декларація»?
Словникова робота
Декларація — документ, у якому викладено
важливі правила, обов'язки для всіх людей.
Конвенція — лат. слово. Це угода,
міжнародний договір із певних питань. У даному випадку — з питань прав дитини.
Усі ви добре знаєте ці права. Давайте зараз
їх згадаємо їх:
• право на життя;
• право на любов та піклування;
• право на захист від викрадення та продажу;
• діти рівні в своїх правах;
• діти не повинні стати жертвами насильства;
• право на розвиток талантів;
• право на відпочинок;
• дитина не повинна бути скривджена;
• дитина не повинна залучатись до
непосильної фізичної праці;
• право на власну думку;
• право на об'єднання;
• право на медичну допомогу;
• право на освіту та навчання;
• право на повноцінне харчування;
• право на інформацію;
• право на захист від наркоманії;
• діти не повинні залучатись, до військових дій
В Україні 145 тисяч дітей не мають де жити,
жебракують, бродяжать.
136 тисяч хворих дітей-інвалідів не можуть
своєчасно отримати медичну безкоштовну допомогу.
В Україні кожна
двадцята дитина змушена самостійно заробляти гроші.
Сюжетно – рольова гра «Судові справи»
Справа І
Позивач: Червона Шапочка
Відповідач: Вовк
Справу веде суддя: Ведмідь
Діти - «герої» займають
відповідні місця:
2 кафедри, стіл судді, дерев'яний
молоток.
Червона Шапочка. Ваша
честь! Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, я зустріла Вовка. Він сказав,
що він чуйний, добрий, що він також хоче провідати хвору бабусю. Я йому
повірила. Ми вирішили позмагатися: підемо різними дорогами, хто швидше
дістанеться місця. Але Вовк випередив мене, обманом забрався до хати, з'їв
бабусю, а потім і мене.
Суддя. Відповідачу, що ви
можете сказати про таку заяву. Це правда?
Вовк. Ваша честь! Це правда!
Але я був голодний, а я маю право на повноцінне харчування!
Суддя. Усе зрозуміло! Навіть немає
потреби йти до нарадчої кімнати!
Оголошується рішення суду! (Удар молотком.)
По – перше, Ви, шановний (до
Вовка), порушили головне право дитини — право на життя!
По-друге, Ви незаконно ввірвалися
до чужої оселі. Тому Ви вважаєтеся винним у злочині. Суд зобов'язує Вас
вивчити права дітей і рекомендує харчуватися тільки рослинною їжею. Рішення
прийнято! (Удар.)
Виходять Червона Шапочка і Вовк, стають
перед дітьми.
Червона Шапочка. У майбутньому
я не буду такою довірливою до незнайомих і не буду з ними навіть розмовляти!
Вовк. Виконуватиму рішення суд
— буду вегетаріанцем!
- Які права дитини порушив Вовк?
Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми? Чи правильне рішення виніс
суддя?
Та чи прислухається до цього
рішення Вовк?
Справа 2
Позивач: Герда - __________________________________________
Відповідач: Снігова Королева -
_____________________________
Справу веде суддя:
_______________________________________
Герда. Ваша честь! Снігова Королева
викрала мого названого брата Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому
палаці. Скільки сліз я пролила, всі навіть повірили, що Кая немає в живих,
що, можливо, потонув у річці. Потім, шукаючи його, я подолала багато перешкод.
Снігова Королева. Я — Королева! І не маю відповідати ні за що! І потім,
він сам прив'язав свої санчата до моїх саней.
Суддя. Шановна! Хто б Ви не
були, але маєте відповідати перед законом!
Снігова Королева. Нічого
поганого я не скоїла! Хлопчикові я бажала лише добра! Я обіцяла йому увесь світ
і пару ковзанів!
С у д д я. Це лише
Ваша думка. Але дитина має право на власну думку, а Ви його зачарували і
позбавили його прав! У вас є ще щось у своє виправдання?
Снігова Королева. Я не
винна!
Суддя. Оголошується рішення
суду! (Удар.) Відповідач порушила право дитини на захист від викрадення, позбавила
права дитини на власну думку. Суд зобов'язує Вас вивчити і знати права дітей.
Рекомендує взяти собі на виховання і догляд дитину-сирітку і дбати про неї,
адже таким діткам, що не мають батьків, потрібна особлива увага! Але без усяких
чарів, шановна! Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Герда і Снігова Королева (з-за
кафедри).
Герда. Будьте обережні з незнайомцями!
Не впускайте в .будинок, коли немає вдома батьків, не сідайте в машину до
незнайомих, не беріть від них гостинці, не гуляйте далеко від своєї домівки!
Снігова Королева. Я прислухаюсь
до рішення суду і візьму собі на виховання дитину-сирітку.
— Які права дитини порушено в цій
судовій справі?
— Сподіваюсь, що Королева прислухається
до рішення судді й візьме собі на виховання дитину-сирітку.
Справа З
Позивач: Буратіно
Відповідач: Карабас-Барабас
Справу веде суддя:
Буратіно. Ваша
честь! Я подаю позов на жорстокого Карабаса-Барабаса.
Він тримає у неволі малих
акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й
погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є!
Суддя. Досить! Відповідайте, Карабасе!
Карабас-Барабас. Вони —
моя власність, що схочу з ними, те й зроблю! Я — їх господар! І маю на них
право!
Суддя. Багато прав на цих
дітей Вами порушено!
Карабас-Барабас. У мене на
них свої права!
Суддя. Досить! Оголошується рішення
суду. (Удар.) Усі держави, в тому числі й наша, забезпечують захист дітей від
завдання їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого
ставлення, експлуатації. Ви грубо порушили ці права. Суд зобов'язує Вас
вивчити права дітей і ніколи не порушувати їх! Рекомендую розвивати талант,
здібності Ваших акторів, вони мають на це право! Без грубощів, насильства, в
межах Конвенції ООН!
Виходять Буратіно і Карабас-Барабас.
Буратіно. Я
задоволений, що прийнято міжнародну Конвенцію про права дитини, яка втихомирює
ось таких Карабасів-Барабасів!
Карабас - Барабас.«Не кнутом,
а пряником»,— ось мій новий девіз роботи з малими акторами. А ще: «Дорогу —
талантам». Я їх виведу в люди! Вони мають на це право!
- Які права дітей порушив
Карабас-Барабас?
— Карабас-Барабас припинить ображати
своїх маленьких акторів, розвиватиме їх талант та здібності.
Справа 4
Позивач: Попелюшка -_____________________________________
Відповідач: Мачуха -
______________________________________
Справу веде суддя: - _______________________________________
Попелюшка. Ваша
честь! Життя з моєю Мачухою та її двома доньками стало нестерпним. Вони мене
ненавидять. Усю брудну роботу виконую я: і перу, і прибираю, у той час, коли
сестри лише сплять та крутяться перед дзеркалом. Я вбрана в лахміття, а вони —
в гарних дорогих сукнях. Я сплю на горищі в соломі, а сестри — в розкішних
кімнатах, на пухових перинах.
Суддя. Відповідайте,
відповідачу, що Ви скажете на цю заяву?
Мачуха. Це моя сім'я, і я сама в
ній розберусь!
С у д д я. У
Попелюшки є права, і Ви їх порушуєте. За це Ви відповідатимете за законом!
Відповідайте, чому Ви так поводитесь з пасербицею?
М а ч у х а. Я
ненавиджу її за красу! Поряд із нею мої власні дочки здаються негарними!
Суддя. Суду все зрозуміло.
Оголошується рішення суду. (Удар.)
У Конвенції ООН про права дитини
зазначено: діти мають рівні права, не повинні залучатись до важкої,
непосильної праці, мають право на відпочинок, дитина не повинна бути
скривджена. А головне — має право на любов та піклування! Ви порушили цілу
низку прав Попелюшки і визнані винною. Суд зобов'язує вас вивчити права дитини
і радить не порушувати їх, інакше з Вами трапиться те саме, що з Мачухою з
казки «12 місяців» — Ви перетворитесь на собаку! Рішення прийнято!
Виходять Мачуха і Попелюшка.
Попелюшка. Дорогі
друзі! Вивчайте і знайте свої права!
М а ч у х а. Я не хочу
перетворюватись на тварину, а тому більше ніколи не ображатиму свою пасербицю
Попелюшку!
— Які права дитини порушено в цій
судовій справі?
— Звісно, мачуха більше ніколи не
ображатиме Попелюшку, адже вона стане принцесою.
Справа 5
Позивач: Цариця -
_________________________________________
Відповідач: Цар Салтан -
__________________________________
Справу веде суддя - _______________________________________________
Свідок -
________________________________________________________
Ткаля -
_______________________________________________________
Повариха -
____________________________________________________
Цариця. Ваша честь! Цар Салтан
жорстоко повівся зі мною та з моїм новонародженим малям. Він наказав посадити в
бочку, засмолити, покотити і пустити в океан.
Суддя. Відповідачу, що Ви скажете
на цю заяву?
Цар. Я тоді перебував на
війні. Я отримав новину, що цариця народила не то дочку, не то сина, не то
мишку, не то жабку, а якесь невідоме звірятко! Я спочатку розгнівався, але ж
послав грамоту, щоб чекали мене для законного рішення! У мене є свідок!
Суддя. Позвіть свідка відповідача!
(Заходить свідок.) Назвіться, будь ласка.
С в і д о к. Я —
царський поштовий посланець. Я дійсно від Царя приніс грамоту, про яку він
каже. Але ж ткаля і повариха звеліли мене обібрати, напоїли і дали мені іншу
грамоту, в якій велілося вкинути царицю з малям у море-океан.
Суддя. Знайдіть і приведіть
сюди ткалю і повариху! (Заходять.)
—
Отже, це ви своїми незаконними діями, обманом позбавили права
немовляти на життя! Ви позбавили його усіх прав:
•
на життя;
•
на медичну допомогу;
•
на навчання;
•
на розвиток талантів;
•
на повноцінне харчування
Ви позбавили волі дитину!
Оголошую рішення суду! (Удар.)
Суд зобов'язує вас обох вивчити
права дітей і ніколи їх не порушувати!
І радить вам не заздрити іншим людям, а щиро
радіти за них.
Усі йдуть.
Ц а р и ц я. Я дуже
рада, що наказ про загибель мене та моєї дитини видав не цар Салтан.
Ц а р. Я — голова всього
царства, не можу позбавити дітей усіх прав!
Ткаля. Ми зрозуміли, що
заздрість— погана риса!
Повариха. Ми дуже
раді, що все склалося, як у казці, і нас вибачили
— Цілу низку прав було порушено
проти дитини та її матері. Згадайте, які це права.
—
Заздрість — це дуже погана риса, і тому герої казки О. Пушкіна поплатилися
за це. Сподіваюся, що вони усвідомили свої помилки і більше ніколи їх не
повторять.
Узагальнення знань